Uloga informacijskog posrednika u razmeni eRačuna

13. april 2021. - Kategorija: Izdvojeno, Moj-eRačun

Uloga informacijskog posrednika u razmeni eRačuna

Informacijski posrednik je specijalizovani privredni subjekt koji vrši uslugu prenosa informacija – podataka od pošiljaoca do primaoca uz primenu bezbednosnih, informacionih i sertifikacionih standarda gde prilikom pružanja usluge ne sme uticati na sadržaj dokumenta.

Informacijski posrednik pre svega omogućava razmenu eRačuna i drugih eDokumenata po zakonski definisanom standardu – UBL 2.1, koji podrazumeva da se dokument mora sastojati od dva formata:

  • PDF (spoljašnja struktura) i
  • XML (unutrašnja struktura).

Elementi eRačuna

eRačun je overen vremenskim žigom, što ga čini pravosnažnim prema Zakonu o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju i Zakonu o računovodstvu. Elementi eRačuna su:

  • Aplikativni sertifikat – garantuje celovitost dokumenta
  • Identifikaciona oznaka  i/ili elektronski potpis
  • Vremenski žig – verifikuje vreme slanja i prijema dokumenta

To znači da se primenom eRačuna omogućavaju svi benefiti EDI metoda (prenos ne samo slike računa već i njegove sadržine) uz zadržavanje jednostavnosti izrade i dostave eRačuna primaocu korišćenjem vremenskog žiga koji garantuje celovitost dokumenta.

Zaštita podataka

Na ovaj način svi dokumenti „putuju“ sigurnosnim kanalima (SSL i TLS) čime se onemogućava presretanje eRačuna i drugih eDokumenata gde se pri tom svi dokumenti preuzimaju isključivo putem linka ili direktnog pristupa samom portalu informacijskog posrednika.

Na račun, u prilogu, koji je poslat e-mailom može uticati treća strana i izmeniti podatke i tako oštetiti kupca i dobavljača. eRačun poslat putem informacijskog posrednika je zaštićen navedenim sistemima i sertifikatima koji garantuju celovitost dokumenta.

Informacijiski posrednik omogućava integrisanje usluge slanja eRačuna u većinu računovodstvenih programa – ERP i na taj način brzu i sigurnu razmenu eDokumenata.

Elektronski račun je iste  pravne snage kao njegov papirni format, ali njihova glavna razlika je u načinu dostave i obrade, sa kojom se ostvaruju značajni benefiti i uštede.

Propisi u vezi elektronskih računa

Zakonom je propisano ko mogu biti informacijski posrednici za elektronske račune i koja je njihova uloga u celom procesu pa se tako svi informacijski posrednici osim sto obavljaju poslove primanja i slanja elektronskig računa ili dokumenata u skladu sa propisanim normama, ujedno moraju osigurati i uravljanje celokupnim procesom izdavanja, primanja, slanja i arhiviranja eRačuna za sve pošiljaoce i prmaoce eRačuna.

Prilikom odabira informacijskog posrednika korisnici svakako trebaju uzeti u obzir pouzdanost sistema posrednika i dodatne mogućnosti koje posrednik pruža u svrhu potpune digitalizacije poslovanja.